Olen terve ja pysyn terveenä – kaksi tärkeintä asiaa terveenä pysymiseen

Sillä mitä ajattelen on merkitystä

Maailmaani on tullut iso muutos. Muutamassa viikossa kaikki on muuttunut. Kuinka selviän tästä?

Voin lähteä panikoimaan maailman tilannetta miettimällä kuinka moni on sairastunut ja kuinka moni on kuollut. Voin pelätä itseni puolesta, sairastunko tai kuolenko minä, lähiomaiseni tai ystäväni. On hyvä ajatella asiaa, mutta älä ajattele pelolla, ajattele rauhan ja rakkauden tilassa. Elämään kuuluu myös kuolema. Kun meidän sielumme sopimus täällä maan päällä on täytetty, on lähdön aika. Kaikilla on lähdön aika joskus. On hyvä tehdä rauha sairastumisen ja kuoleman kanssa ja hyväksyä ne osaksi elämää. 

Kannattaa muistaa, kuinka hyvä sairaanhoito maassamme on ja luottaa siihen. On hyvä luottaa myös itseensä. Ajatus, että tuskin sairastun tai jos sairastun, oireeni ovat lievät tai en ehkä edes huomaa niitä. Se on parempi ajatus kuin pelon kautta ajatteleminen. Nythän minä itse voin tehdä hyvin paljon itseni ja läheisteni hyväksi.

Kaksi tärkeintä asiaa terveenä pysymiseen

Altistuksen välttäminen ja vahva immuunipuolustus ovat kaksi tärkeintä asiaa sairauden ehkäisyssä. Ja niin on aina, vaikkei olisi maailmanlaajuista pandemiaa käynnissä. Infektioon sairastumiseen tarvitaan aina altistuminen taudinaiheuttajalle ja sopiva maaperä sen alkaa kasvamaan ja aiheuttamaan sairauden oireita. Riippuen maaperän laadusta ja ihmisen puolustuskyvystä sairaus näyttäytyy hyvin eri tavalla, erilaisin oirein ja eri voimakkuudella.

1. Vältän altistusta

Ensimmäinen asia on siis altistuksen välttäminen, jos en halua sairastua. Minun on hyvä miettiä omaa käyttäytymistäni, jotta pienennän riskiä sairastua, ja etten levitä tartuntaa toisiin ihmisiin. Tästä yhteiskunnassamme on nyt pidetty huoli erityisen rankalla tavalla. Rattaat ovat hyvin pitkälti lakanneet pyörimästä ja maan rajat on suljettu ja meidän on käsketty pysyä kotona. Lisäksi ohjeita käsien pesuun ja muuhun altistumisen välttämiseen on varmasti kerrottu riittävästi. 

Jos minulla on vahva luottamus, että olen terve ja vahva ja selviän taudista lievin oirein, voin haluta myös sairastua tautiin. Miksi ihmeessä? Sairastamalla taudin saan todennäköisesti suojan tautia vastaan. Kun mahdollisimman moni on sairastanut taudin, alkaa muodostua ns. laumasuoja, joka suojaa riskiryhmiä sairastumiselta.

2. Vahvistan immuunipuolustusta kaikin keinoin

Mitä siis on tehtävä sen lisäksi, että pyrkii välttämään virukselle altistumista? Vastaus on, että vahvistaa immuunipuolustusta kaikin mahdollisin keinoin. Tästä asiasta kerrotaan julkisesti huomattavasti vähemmän. Jo normaalit flunssat aiheuttavat niin paljon epämukavaa oloa, lääkärissä käyntejä sekä työstä ja koulusta poissaoloja, että hyvällä immuunipuolustuksella olisi kyllä käyttöä aina. 

Ravintorikas ruoka ja kehon vastustuskykyä parantavat vitamiinit, kivennäis- ja hivenaineet, on varmasti yksi tärkeimmistä keinoista. Seesteinen, positiivinen ja luottavainen mieli on kuitenkin yhtä hyvä lääke tässä, koska sehän tutkitusti tiedetään, että stressi laskee immuunipuolustusta. Sopivassa suhteessa rentouttavaa liikuntaa ja lepoa on aina hyväksi. Myönteisten ihmisten seura tai yhteydenpito heihin tuo hyvää oloa ja iloa. 

Tärkeää olisi myös, että et stressaisi liiasta tai liian vähäisestä määrästä työtä tai toimeentulosta tms. Jos sinulla on olemassa olevia sairauksia, on tärkeää, että ne ovat hyvässä tasapainossa. Tupakointi ja runsas alkoholin käyttö lisäävät aina riskiä sairastua. Siinä perusasiat ja jos ne ovat kunnossa, voit olla luottavaisin mielin. Jos kuitenkin saat tartunnan ja sairastut, olet tehnyt etukäteen voitavasi ja kehosi puolustus on todennäköisesti hyvässä kunnossa.

Ennakkoon itsensä hoitaminen on siis tärkeintä, mutta myös silloin, kun tunnet sairauden ensioireita, kannattaa reagoida heti. Sinun on hyvä tietää millaisilla ruoka-aineilla ja ravintolisillä voit tukea immuunipuolustustasi. Niitä sinulta on hyvä löytyä kotoa.

Oikealla asenteella..

Nyt sinulla on aikaa paneutua hyvälaatuisten ruoka-aineiden hankintaan ja kotona peruselintarvikkeista ruuan alusta asti hyvällä mielellä valmistamiseen. Ruuasta rauhassa nauttiminen ja sen jälkeen myös pienten päiväunien ottaminen kannattaa sisällyttää päivän ohjelmaan. Nyt kannattaa hiljentyä, sulkea kaikki uutiskanavat, olla omassa rauhassa. Mietiskellä elämän syntyjä syviä. Kokea, että kaikki on kuitenkin hyvin. Asenteeni asiaan ratkaisee.

Esimerkkejä hyvistä immuunipuolustusta tukevista ruoka-aineista, yrteistä ja muista valmisteista: hunaja, marjat, hedelmät, kasvikset erityisesti inkivääri, kurkuma ja valkosipuli sekä punahattu-uute, propolis, c-vitamiini, d-vitamiini, seleeni, sinkki, magnesium ja probiootit.

..pysyn siis terveenä

Luonto on tärkeä hoitaja tällaisena aikana. Metsään on hyvä mennä rauhassa, liikkua siellä hiljaa ja hitaasti. Luonnon äänien kuunteleminen ja kasvun ihmetteleminen ovat meditaatiota parhaimmillaan. Haahuile rauhassa. Rauhallisella liikkumisella rauhallisessa ympäristössä viestit kehollesi, että kaikki on hyvin, sinun ei tarvitse suorittaa, olla vain. Pienistä asioista on tullut nyt suuria, tärkeitä, hienoja asioita. On aikaa pysähtyä niiden äärelle. Sinulla on nyt aikaa tärkeille asioille, läsnäololle sekä itsellesi että läheisillesi.

Omalla ajattelulla on suuri merkitys. Kun ajattelen, että olen terve, pysyn myös terveenä. Luotan siihen!

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

Katso tästä vinkkejä nuhan tai siitepölyallergian hoitoon

Liity tästä uutiskirjeen tilaajaksi:

Hae blogista:

Viimeisimmät artikkelit:

Koivu

Valitse kategoria:

© Copyright Luonnonmukainen itsehoito 2020