Ruuasta hyvä mieli! Kiinalaisen lääketieteen näkökulma ruokailuun

Rauhallinen ruokailuhetki

Olet jo pitkällä noudattamassa kiinalaisen lääketieteen ajatuksia, mikäli ruokailuhetkesi on rauhallinen, et lue tai selaa kännykkää, syöt istuen, syöt ilolla ja nautit ruuastasi. Pureskelet ja maistelet, sinulla on kiitollinen olo syödessäsi. Syöt säännöllisesti ja päiväsi jopa rytmittyvät ruokailujen myötä.

Tasapainoa ruuasta

Ja Miksi olisikin niin tärkeää, että päivät rytmittyisivät ruokailujen tahtiin? Miksi syöt? Jotta saat energiaa toimia niiden asioiden parissa, joihin haluat päiväsi käyttää. Saatko ruuastasi energiaa, onko olosi energinen ruokailun jälkeen, syötkö tarpeeksi ja tarpeeksi usein, että energianotkahduksia ei tule? Kiinalaisen lääketieteen näkemys hakee ruokailuunkin tasapainoa; ei liikaa, ei liian vähän; ei ylensyömistä, ei paastoa, ei liikaa mitään ruoka-ainetta.

Millainen olo sinulla on ruokailujesi jälkeen? Onko olo energinen? Joskus ihmiset sanovat, että ei ole; alkaakin väsyttää, turvottaa, vatsaan tulee tyhjä tunne hyvin pian ja on nälkä uudestaan, alkaa palella… Tällöin on hyvä tarkastella ruokailutapojaan, koska ruuan jälkeen nimenomaan pitäisi olla energinen olo.

 

Lämpöä ruuasta

Yksi ehdottomasti suosituin muistutukseni asiakkailleni ruokailuun liittyen on ”Lämmin lounas”, ja yleensäkin huomion kiinnittäminen lämpimän ruuan saantiin: varsinkin kylmänä ja / tai kosteana vuodenaikana, ja jos sinulla on energian saantiin liittyviä haasteita.

 

Aamiainen on päivän tärkein ateria, joten myös siihen kannattaa kiinnittää huomiota; pystyykö sinun kehosi ottamaan vastaan kylmää ja kypsentämätöntä aamiaista, jogurttia jääkaapista, jääkylmää vettä, raakapuuroa? Eräs nainen kertoi palelevansa koko aamupäivän, ja kertoi myös tekevänsä todella terveellistä smoothieta aamuisin, aamupäivän palelu oli alkanut samaan aikaan kuin smoothiet aamulla, eikä hän ollut ajatellutkaan, että niillä olisi yhteyttä. Tässä tilanteessa oli. Asia ei aina ole näin yksiselitteinen, joten tarkkaile miten sinulle käy. Maitotuotteiden (myös jogurtin ja juuston) poisjättämisen jälkeen moni ihmettelee kun aamutukkoisuus häviää –nämä ovat kosteutta ja limaa aiheuttavia ruoka-aineita.

 

Lämpöä tarvitaan ruuansulatukseen ja energiakierron ylläpitämiseen. Mitä enemmän teet mahalaukkusi puolesta, eli syöt lämmintä, kypsennettyä, helposti sulavaa ruokaa, ja lisäksi, mitä paremmin opetat kehosi odottamaan ja tietämään ruoka-ajat, sen paremmin mahdollistat sen toimimisen.

 

Kirjoittaja on  Kiinalaisen lääketieteen terapeutti ja sosiaalipsykologi Milla Suvikannel. Hän tekee akupunktiohoitoja Porvoossa.

Facebookissa voit seurata häntä @hoitoklinikka milla suvikannel, ja hänen nettisivunsa löytyvät osoitteesta: https://www.millasuvikannel.com

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

Katso tästä vinkkejä nuhan tai siitepölyallergian hoitoon

Liity tästä uutiskirjeen tilaajaksi:

Hae blogista:

Viimeisimmät artikkelit:

Koivu

Valitse kategoria:

© Copyright Luonnonmukainen itsehoito 2020